Meteen naar de inhoud
Je bent hier: Home » Aanpak » Aanpak voor overheidsinstanties

Aanpak voor overheidsinstanties

Als overheidsinstantie ben je wettelijk verplicht om te voldoen aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Voor mobiele applicaties (apps) moest uiterlijk 23 juni 2021 een toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd zijn. In deze toegankelijkheidsverklaring staat hoe toegankelijk de apps zijn die gebruikt worden. Hieronder delen we graag onze aanpak voor overheidsinstanaties.

Stap 1: Kennis verhogen

Het is erg belangrijk om kennis van toegankelijkheid en van de eigen situatie op te doen. Start met een Kick-off training om de basis van toegankelijkheid te leren. En laat ons bijvoorbeeld enkele schermopnames maken van apps die in gebruik zijn om te bepalen of een toegankelijkheidsonderzoek of audit nodig is of dat we beter eerst samen met de ontwikkelaar een eerste verbeterslag kunnen maken door bijvoorbeeld de meest voorkomende fouten op te lossen.

Als klanten ons vragen hoeveel deelnemers er bij de training aanwezig “mogen” zijn? Ons antwoord is dan: het liefst zo veel mogelijk!

Paul van Workum – Aanjager toegankelijkheid

Stap 2: Aanpak definiëren

Er is helaas geen kant-en-klare aanpak die voor elke overheidsinstantie werkt. De aanpak is namelijk afhankelijk van vele factoren. Wel hebben we diverse kant-en-klare oplossingen om te helpen.

Voor het bepalen van de aanpak gebruiken we onder andere de volgende vragen:

  • Hoeveel apps worden er gebruikt?
  • Worden apps alleen intern of ook extern gebruikt?
  • Zijn de app al live, in ontwikkeling of nieuw gebouwd?
  • Zijn de apps SaaS of maatwerk?
  • In welke programmeertalen zijn de apps gebouwd?
  • Welke ontwikkelaar of ontwikkelaars bouwen de apps?
  • Is de app nog nodig of eigenlijk niet meer?
  • Wat is de impact van de app?
  • Zijn er alternatieven voor de apps die ingezet worden?
  • Zijn jullie zelf eigenaar van de app, of is iemand anders eigenaar?

Op basis van de antwoorden stellen we vast welke diensten het best bij de situatie passen. Meestal is dat een combinatie van toegankelijkheidsonderzoeken, audits, consultancy en training. Bij een toegankelijkheidsonderzoek testen we een deel van een app om het niveau te bepalen. Bij een audit krijg je een volledig overzicht van de toegankelijkheid van een app. Met consultancy en training helpen we bij het oplossen van de toegankelijkheidsfouten.

Hier vind je meer informatie over deze diensten:

Stap 3: Aan de slag

We helpen je graag om het kennisniveau te verhogen en om een aanpak op te stellen om toegankelijkheid in alle processen te borgen.

Vul onderstaand formulier als je samen met ons aan de slag wilt met toegankelijkheid. Je kunt ook een e-mail sturen naar: info@abra.nl

    Dit formulier maakt gebruik van Google reCAPTCHA v3 onder het Google privacybeleid en de Google voorwaarden.