Op 31 juli is het zover. Trouwe kijkers van de slimste mens hebben de start van het nieuwe seizoen al in hun agenda staan. De app van deze populaire quiz is al jaren een groot succes bij een groep fanatieke spelers. Tot nu toe kon het spel in deze app alleen individueel tegen elkaar of de computer worden gespeeld. Nu is er een tweede variant beschikbaar: de slimste thuis. Dit spel kan ook als gezelschapsspel gespeeld worden. En goed nieuws: dit spel is helemaal spraak-gestuurd en toegankelijk voor spelers met een visuele beperking.
Spraak-gestuurd
Veel spelers in de app wilden de quiz ook met vrienden kunnen spelen, waarbij je live tegen elkaar speelt. Tot nu toe kon je alleen individueel van de app gebruik maken. Blinde en slechtziende gebruikers van de slimste mens, gaven aan dat deze app voor hen minder goed toegankelijk was. Projectleider van omroep KRO-NCRV Yaniv Wolf “Voor ons waren deze opmerkingen van gebruikers waardevolle signalen, want inclusiviteit is erg belangrijk. Daarom besloten we de bestaande app de slimste mens te verbeteren op het gebied van toegankelijkheid. En daarnaast hebben we een nieuw spel ontwikkeld dat geschikt is om live met elkaar te spelen en toegankelijk is voor gebruikers met een visuele beperking. Dit was een al langer bestaande wens. Het nieuwe spel heet de slimste thuis en is te vinden in de slimste mens app. Deze is gratis te downloaden via de App Store en Google Play Store. Je speelt het spel met je telefoon, en alles wordt door de spelers volledig met spraak bediend. Je kunt dit gezelschapsspel spelen waar je maar wilt: thuis, in de auto of op het strand. Je legt je telefoon gewoon op tafel en dan kunnen twee of meer spelers het tegen elkaar opnemen. Alle vragen worden voorgelezen en elke speler geeft mondeling antwoord. De eerste reacties zijn heel enthousiast, spelers vinden het vooral leuk live tegen elkaar te kunnen spelen. En doordat iedereen de vragen voorgelezen krijgt, hebben spelers met en zonder visuele beperking even veel kans om te winnen. Het is een gelijkwaardig speelveld voor iedereen. ”
Getest door gebruikers
Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de slimste thuis, werd ook de bestaande app de slimste mens verbeterd. Deze werkt op geschreven tekst en wordt individueel gespeeld. De spelertypt telkens het antwoord op zijn telefoon in.
Yaniv “Omdat we de bestaande app verbeterden en tegelijkertijd een nieuw spraak-gestuurd spel bouwden, konden we gaandeweg van onze eigen ervaring leren. Beide onderdelen tegelijkertijd aanpassen en ontwikkelen werkte voor ons heel efficiënt. De kick-off training van Abra voor developers aan het begin was heel handig. De feedback na de toegankelijkheidstonderzoek was concreet en praktisch toepasbaar en zo nodig was er ook meer technische hulp beschikbaar. Samen met de externe partijen die de apps hebben gebouwd, konden we snel schakelen en verliep het ontwikkelproces soepel.”
Beide onderdelen zijn vervolgens uitgebreid getest door gebruikers met een visuele beperking via stichting Accessibility. “Zo’n test is erg belangrijk en gelukkig kwamen de spellen verrassend goed uit de gebruikerstesten. Er hoefden maar kleine aanpassingen te worden gedaan. De app is nu al gratis te downloaden, maar met de start van het nieuwe seizoen op televisie verwachten we nog meer spelers in de app.”
Televisiequiz digitaal maken
Welke uitdagingen waren er om de quiz geschikt te maken voor spraak? “We hebben gebruik kunnen maken van de Voice techniek die in smartphones zit, dat is technisch zo enorm verbeterd de laatste jaren. Voorheen werd wel gebruik gemaakt van spraak-gestuurde bediening via smart speakers, maar dat is nooit echt een succes geworden in Nederland. Nu gebruiken we de bestaande techniek in smartphones en dat maakt het veel toegankelijker voor een groot publiek.”
“Het ombouwen van een quiz naar spraak, die leuk is voor spelers mét en zonder visuele beperking vergt wel specifieke aanpassingen. Speltechnisch natuurlijk: een beeldronde kan niet. En een ingewikkelde woordpuzzel is ook niet te doen. Daarom zijn sommige spelonderdelen speciaal voor de slimste thuis ontwikkeld. Zo hebben we de puzzelronde aangepast, zodat deze te spelen is zonder dat je de woorden ziet. En we hebben de oude spelronde ‘Ingelijst’ nieuw leven ingeblazen. Een onderdeel waarbij spelers om de beurt dingen moeten opnoemen in een bepaalde categorie. Dat werkt prima met spraak en is leuk als gezelschapsspel. “
“Er waren ook technische uitdagingen tijdens de ontwikkeling. Net als op televisie, moeten onduidelijk uitgesproken antwoorden of synoniemen goed gerekend worden. En antwoorden die niet specifiek genoeg zijn, zijn fout. Dat betekent dat er een enorme database gebouwd moest worden, met bij alle vragen de goede en foute antwoordmogelijkheden. En alle vragen die de computer niet goed uit kan spreken, moesten verwijderd worden.“
De reacties van de eerste spelers van de slimste thuis zijn erg enthousiast, spelers waarderen vooral het live tegen elkaar spelen en het feit dat er geen verschil is tussen mensen met en zonder een visuele beperking. De vragen zijn voor iedere speler immers alleen mondeling te horen en te beantwoorden. Als straks De Slimste Mens weer dagelijks op televisie is en de app in elke uitzending even genoemd wordt, verwacht KRO-NCRV nog meer spelers. En de echte die hards kunnen de app eindeloos blijven spelen, want de vragen worden regelmatig geactualiseerd en aangevuld!
Wij zijn trots op deze mooie samenwerking!